Bol na Braču poznata je turistička destinacija zbog iznimnih prirodnih ljepota, a osobito zahvaljujući prekrasnom i neobičnom Zlatnom ratu koji, kao da je živ, mijenja položaj i oblik ovisno o vjetru, valovima i morskim strujama.
Bol je smješten na južnom dijelu otoka Brača. Iznad Bola nalazi se najviši vrh srednjedalmatinskih otoka Vidova gora. Do samog vrha može se doći automobilom ali postoje i pješačke staze. Šteta da osim prekrasnog pogleda na susjedne otoke i na Zlatni rat ne nudi i neku drugu zanimljivost ( gastronomsku, turističku…)
Bogata Bolska povijest seže u davnu 1475. godinu kada se prvi puta spominje u darovnici kojom knez Zacharia daruje poluotok Glavicu Dominikancima. Prva dalmatinska vinarska zadruga, osnovana je 1903. godine. Smještena je na samoj morskoj obali.
Nije to bez razloga. Blizina podruma omogućavala je brži transport ubranog grožđa s okolnih vinograda, osobito ako su bili na susjednim otocima te kasnije transport vina do drugih gradova. Samo sedam metara dijeli podrum od mora. Kao u kakav dvorac, kroz teška drvena vrata ulazim u podrum.
Po ulasku u podrum dočekao me je direktor proizvodnje gospodin Petar Kusić koji me je proveo kroz podrum te mi kroz razgovor otkrio činjenice.
Godine 2009. vinariju uzima u zakup Jako Andabak te započinje novu priču o Bolskim vinima. Na cca 60 ha vinograda posađeno je 50% Pošipa i 50% Plavca. Grožđe otkupljuju i od mnogobrojnih kooperanata. S Visa npr. donosi se Vugava (još i viškulja i bugava) najpoznatija viška vinska sorta .
Godišnje se proizvede 250 000 boca vina. Crno vino godinu dana odležava u drvenim bačvama od francuskog hrasta, a u novije vrijeme koristi se i slavonski hrast od tvrtke Amici za koji ima samo riječi pohvale. (https://vinopedia.hr/drvena-vinska-bacva/). O proizvodnji i čuvanju vina brigu vodi enolog Rikard Petrić.
Prelazimo u prostoriju za degustacije koja je ugodna za degustiranje te uređena s mjerom. Krase ju vitrine s bocama na kojima se ističu etikete. Posebno mjesto zauzima etiketa koja je hrapava i taktilno podsjeća na kamen u kojem je grožđe raslo i u koji je uklesano ime vina. Cijeli koncept etikete „ Za inspiraciju“ su osmislili Bruketa, Žinić i Gray.
Najmanja etiketa na Svijetu
Kušanje vina :
Krenuli smo sa svježim vinom Pošip –živahno vino u kojem se ističe citrusna nota, kompleksnog okusa sa izraženijim kiselinama.
Vugava je smirenija i laganija
Stina Plavac mali Stipančić –svježe i mirisno vino dobiveno od grožđa s najboljih položajaizuzetno ugodnog, uravnoteženog buqea,
Stina Plavac mali Remek djelo- intenzivnog mirisa, u okusu slojevit s okusima zrelih višanja i mediteranskog bilja,
Stina Plavac mali Majstor –vino svježe voćnosti
Kamen i sol su faktori koji mogu utjecati na kvalitetu vina, na mineralnost , aromu i okus vina ali je ipak čovjek-težak taj koji teškim radom usred kamena ziđe te vinograde na strmim obroncima iznad mora pa iz grožđa cijedi sok kojega s pažnjom pretvara u vino. Kada se cijela priča marketinški dobro predstavi uspjeh ne može izostati.